Hem parlat amb Engràcia Soler, Presidenta d’ACISE per aprofundir en el propi congrés i l’estat de la infermeria escolar a Catalunya.
Quin és l’objectiu principal del congrés?
Aquest Congrés vol ser un lloc de trobada per compartir i treballar. Un espai on puguem reflexionar, a través de taules de debat, sobre la importància de les aportacions de les infermeres escolars a les escoles i instituts, tant en el camp de l’educació per la salut, assistencial, gestora, assessora e investigadora vers a la salut de la infància i adolescència, sense oblidar la importància de recolzament i acompanyament a la resta de membres de la comunitat educativa (pares i professorat).
En les taules que hem organitzat, volem visibilitzar les tasques silencioses que realitzen les diferents infermeres que treballen dins de món de les escoles ordinàries, escoles d’educació especial i institut, de forma privada o pública. Amb la finalitat d’estudiar quina és la situació actual a Catalunya i el seu context comparatiu d’altres països on les infermeres escolars ja estan implantades amb normalitat dins les escoles. Es vol donar resposta a preguntes com: d’on venim? on volem arribar?, així com recollir les aportacions de ponents, congressistes, Ampes, pares i d’altres professionals relacionats amb l’escola, sobre les necessitats i el que pot aportar com a millora en la salut de tota la comunitat educativa.
Volem que es conegui el treball de la infermera a l’escola, així com la capacitat de treballar pel bé dels infants i dels adolescents, tenint en les seves mans la cura de la seva salut, vetllar per la seguretat i guiar amb les seves paraules el camí saludable de la vida, ajudant a aconseguir l’empoderament responsable de cada futur individu adult sobre la seva pròpia salut.
Hi intervindran diferents agents professionals i socials del món de l’escola, què espereu que en surti de la posada en comú de tots ells?
Volem que sigui el Congrés un debat, un lloc de reflexió, a on escoltem les necessitats reals i dificultats que tenen la comunitat educativa (alumnes, pares, mestres), així com el que pensen algunes personalitats de la política, vers al que pot aportar les infermeres dins a les escoles respecte a l’educació per la salut, les malalties cròniques i agudes dels infants i adolescents, el paper socialitzador e integrador de les cultures de procedència dels infants, com la detecció de riscos d’exclusió social que poden afectar als nostres nens i adolescents.
|