Materials Suport Infermera Escolar i Famílies
Salut Infància i adolescència (Hàbits Saludables): Programa de Salud Infantil y Adolescente de Andalucía (PSIA-A)
Informe sobre els drets de l’infant (2014 – SÍNDIC, El defensor de les  persones)
– Llei dels drets i les oportunitats a la infància i la adolescència.– Pacte per a la Infància.– Pla d’anteció integral a la infància i l’adolescència de Catalunya (Pd’IIAC).– Taula Nacional de la Infància de Catalunya.

Primers Auxilis a l’Entorn Educatiu: –          Protocol de Primers Auxilis i altres problemas de salut als centres educatius (Departament d’Inspecció Educativa Illes Balears – 2011)
–          Protocol d’Administració de Medicaments i Primeres Cures (bcn.cat)
–          Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediátrica (Departament de Salut, 2008)
–         Protocolos de actuación y prevención (Colegio Base – 2014)
–         Problemes de salut a l’escola bressol: Guia d’actuació del personal (Govern d’Andorra)
–          Al·lergies alimentaries i al latex guia per a l’escola (Immunitas Vera – Associació d’Al·lèrgics alimentaria i al Làtex de Catalunya)
–          Instruccions Departament d’Ensenyament relacionats amb la Seguretat i la Salut (2014-15)
– Prescripcions tècniques del concurs de vetlladores (2014-15)- Guía de actividades preventivas y de promoción de la salud en la infancia y adolescencia. Junta de Extremadura (2007).

Standards de Practique pour l’infirmière en santé scolaire. Ordre des infirmières et infirmiers du Québec.

– PESEI 2014-2015 castellano PDF


Bullying, assetjament escolar:

 

– Protocolo de actuación (AEPAE – Asociación Española para la prevención del acoso escolar)

– Luengo Latorre, José Antonio. Ciberbullying, prevención y actuar. Hacia una ética de las relaciones en las redes sociales. Guía de recursos didáctios para centros educativos. Colegio oficial de psicólogos de Madrid. 2014.


Addicciones tecnològiques:

 

– Guia para padres y educadores sobre el uso seguro de internet, móviles y videoconferencias. Fundación Gaudin.

Maltractament infantil: –          Maltrato Infantil: Detección, Notificación y Registro de Casos (Observatorio de la infancia)

– Detecció i gestió del risc de maltractament mitjançant el telèfon Infància Respon.

– Protocol per a l’abordatge de la violència masclista en l’àmbit de la salut a Catalunya.

– Protocol Sindic Greuges.

Protocol d’actuació clinicoassistencial de maltractaments aguts a la infància.

Protocol marc d’actuacions en casos d’abusos sexuals i altres maltractaments greus a menors.

Simulador de maltractament.

Tipologia de maltractaments.

Àmbit d’aplicació.

Principis d’actuació.

Indicacions per a l’aplicació i la implantació als centres.

Paper de l’àmbit educatiu en la detecció del maltractament infantil.

Normativa bàsica.

Protocol marc d’actuacions de maltractaments greus.

Protocol d’actuació entre els departaments de treball, afers socials i families i ensenyament.

Detecció i gestió del risc de maltractament mitjançant el telèfon Infància Respon.

– Protocol per a l’abordatge de la violència masclista en l’àmbit de la salut a Catalunya.

Protocol marc d’actuacions en casos d’abusos sexuals i altres maltractaments a menors.

Protocol d’actuació clinicoassistencial de maltractaments aguts a la infància.

– Protocols d’actuació / orientacions i recomanacions d’actuació/ en determinats supòsits, adreçats als centres educatius.

Protocol per a l’abordatge de situacions de risc i/o maltractaments greus a la infància i adolescència.

Vulneració dels drets dels infants en les ruptures conflictives de parella.

Vulneració dels drets dels infants en les ruptures conflictives de parella (resum).

– Vulneració dels drets dels infants en les ruptures conflictives de parella (missatges per als pares, els fills i els professionals).

La vulneración de los derechos de la infancia en las rupturas conflictivas de pareja (mensajes para los padres, los hijos y los profesionales).

 


Discapacitat i Diversitat funcional:

 

–          Infants i adolescents amb discapacitat a Catalunya: situació actual i factors de discriminació (UNICEF)
–         Soriano J (2007). Actividades preventivas en niños con síndrome de down. PrevINFAD (AEPAP)
–          Manuales de Atención al Alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (Junta de Andalucía).
–          ASPERGER 200 consejos y estrategias para educar a niños y niñas (Orientación Andjujar)

Alimentació Saludable:

 

–          Piràmide de l’Alimentació (2015)
–          Programa de revisió de programacions de menús escolars a Catalunya (PReME)
–          L’alimentació saludable en l’etapa escolar (Agència de Salut Pública de Catalunya)
–          Recomanacions per millorar la qualitat de les programacions de menús a l’escola (Agència de Salut Pública de Catalunya)
–          INFADIMED. Infància i dieta mediterrània
– Guía práctia del niño celíaco en la escuela. Ed. Asociación Celiaca Aragonesa. Año 2006Guía del cuidado del PEG en los niños

– Alimentación en la Adolescencia.


Prevenció Consums:

 

–          Guia didàctica: el tabac ben lluny. Generalitat de Catalunya
–          Prevenció del consum de drogues i altres addiccions. Govern de les Illes Balears
–          Protocolo de actuación frente a la incautación de sustancias ilegales en centros escolares (Gobierno de Extremadura)
–          Guía para la detección e intervención temprana con menores en riesgo (Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias)– Drogas, hijos adolescentes y dudas cómo actuar?. Ajuntament de Palma.

– Guía de intervención: Menores y consumo de Drogas. ADES.

– El Cannabis. Guia para padres y educadores. Salud Madrid.


La salut en la Malaltia:

 

Material educatiu d’inhaladors

– Guia de Pràctica Clínica asma infantil

– Pla d’acció personalitzat de les reacción al.lergiques

– Niños, adolescentes y epilepsia

– Guía de intervención en el aula para alumnos con epilepsia

– Saber más sobre la epilepsia

– Guía para la atención educativa a los alumnos y alumnas con enfermedad crónica (junta de Andalucía)


Càncer a l’escola: – Educar a niños y niñas con cáncer. Guía para la familia y el profesorado (Gobierno Vasco) 

– La escolaridad del niño con enfermedad oncologica. Guia para dociente. Fundación Natalí Dafne.

– Hablando con su hijo sobre el cáncer. Fundación Natalí Dafne.


Diabetes infantil:

 

Documentació administrativa als centres escolars, referent a la diabetis

– Model d’atenció dels infants amb diabetis en l’àmbit escolar

– Documents per a l’organització i la gestió dels centres

– Resum gràfil i útil per conèixer la diabetis infantil
– La diabetis infantil a l’escola. WEIB (El web educatiu de les Illes Balears)
– Protocolo de atencion al niño/a y al adolescente con diabetes en la escuela (Junta de Extremadura)

Barrio Raquel; Méndez Castedo, Pedro; Rodergas, Judit. “ABC de la Diabetes. El niño con diabetes: la familia y laescuela”. Ed. Fundación para la diabetes. Madrid 2004.


TDAH:

 

– Guía de actuación en la escuela ante el alumno con tdah (Generalitat Valenciana)

Balbueno Aparicio, F; Barrio García, E; González Álvarez, C… “Protocolo para la detección y evaluación del alumnado con trastorno por déficil de atención e hiperactividad en el ámbito educativo”. Ed. Consejería de Educación, cultura y deporte. Año 2014.


Dol infantil:

 

–          Explícame qué ha pasado. Guía sobre el duelo infantil (FMLC – Fundación Mario Losantos del Campo)
–          La escuela y el duelo (Sorkari)

Fracàs escolar: –        Estudi Projecte Educatiu Millorem – Toni Argent.

Bioetica en la infància i adolescència: –       “La persona menor d’edat en l’àmbit de la salut”. Comité de Bioética de Catalunya.

Orientació de gènere: –      “Protocolo para centros educativos en el acompañamiento al alumnado trans o con comportamiento de género no normativo y a sus familiares” Govierno Vasco.

Unitats d’educaió especial i USEE a l’ESO. Sintonies amb el centre d’educació especial i els centres ordinaris.

– Experiències bullying homofòbic a Catalunya.

– Guitó Sala, Alba “Programa de prevenció l’homo/trans fòbia a l’escola.